Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Αναρτήσεις

Προβολή αναρτήσεων από Φεβρουάριος, 2012

Αποκωδικοποιώντας την ACTA

Το 2005 ήμουν στις Βρυξέλλες και εργαζόμουν σε μια ανεξάρτητη αρχή της Ευρωπαϊκής Ένωσης, στο γραφείο του Ευρωπαίου Επόπτη Προστασίας Δεδομένων. Ήταν η εποχή που η Ευρωπαϊκή Ένωση προετοίμαζε την νομοθεσία για την υποχρεωτική αποθήκευση των τηλεπικοινωνιακών δεδομένων των χρηστών τηλεφωνίας και Διαδικτύου για σκοπούς καταπολέμησης του εγκλήματος. Εμείς ήμασταν στην απέναντι πλευρά, προσπαθώντας να μειώσουμε όσο το δυνατόν την έκταση της αποθήκευσης και επισημαίνοντας τους κινδύνους για την ιδιωτικότητα και τα ανθρώπινα δικαιώματα των χρηστών. Κάθε μέρα ακούγαμε και μια εξωφρενική είδηση, όπου διάφοροι ήθελαν να επεκτείνουν την αποθήκευση. Για παράδειγμα, η Πολωνία είχε ζητήσει η διάρκεια της αποθήκευσης να έχει χρονικό ορίζοντα 15ετίας! Μέσα σε όλο τον κυκεώνα καιροσκοπισμού των κυβερνήσεων εκείνης της περιόδου, κάποια στιγμή ακούστηκε και το αίτημα της βιομηχανίας του copyright, να μπει και μια διάταξη ώστε να έχουν κι αυτές την δυνατότητα να χρησιμοποιούν αποθηκευμένα δεδομένα, για …

Όλη η ACTA σε μία ώρα

Τα πάντα για την ACTA σε μια ώρα.
Το πλήρες τελικό κείμενο της ACTA μπορείτε να διαβάσετε εδώ.
H προσέγγισή μου σχετίζεται με δύο σημαντικές Οδηγίες της Ευρωπαϊκής Ένωσης:
1. Την Οδηγία 2000/31/ΕΚ για ορισμένες νομικές πτυχές της κοινωνίας της πληροφορίας (ηλεκτρονικό εμπόριο) - βλ. εδώ.
2. Την Οδηγία 2004/48/ΕΚ για την επιβολή των δικαιωμάτων πνευματικής ιδιοκτησίας - βλ. εδώ.
Δείτε επίσης:
Την τεκμηριωμένη αντίθεση στην ACTA από τους Γιατρούς Χωρίς Σύνορα, για τις επιπλοκές που δημιουργούνται στην ελεύθερη κυκλοφορία των γενόσημων φαρμάτων (εδώ).
Το κείμενο της European Digital Rights (εδώ).
Μια γνωμοδότηση ακαδημαϊκών από το πανεπιστήμιο του Αννόβερο (εδώ).


Ακούστε τη χθεσινή retrospectiva από το radiobubble

Περί ACTA, στον 9,84

Σήμερα μίλησα στην εκπομπή "Ανοιχτά Σύνορα" του Κώστα Ράπτη, στον 9.84 για τα προβλήματα που δημιουργούνται με την ACTA.
Μπορείτε να ακούσετε την εκπομπή κάνοντας click εδώ (τα περί ACTA είναι μετά το 11.30')

Είναι τελικά αποτελεσματική η δημοσιοποίηση ονομάτων οφειλετών;

Είμαι αντίθετος στη δημοσιοποίηση καταλόγων ονομάτων πολιτών από το κράτος, είτε αυτοί είναι οφειλέτες του Δημοσίου, είτε "έβγαλαν" χρήματα στο εξωτερικό, είτε έχουν συμμετοχή σε "off-shore", είτε γενικώς υπάρχει ένα ερωτηματικό για την νομιμότητα της δράσης τους. Εάν υπάρχει "ερωτηματικό", να κινηθούν οι σχετικές διαδικασίες που έχει το Κράτος για την είσπραξη των ποσών που οφείλονται ή για την νόμιμη φορολόγηση. Εάν δεν υπάρχουν διαδικασίες, ας θεσπιστούν αυτές οι διαδικασίες. Η ίδια η δημοσιοποίηση δεν νομίζω ότι είναι λύση, πέρα από την παραγωγή αποδιοπομπαίων τράγων. Εξαιρούνται βεβαίως τα δημόσια πρόσωπα που ασκούν εξουσία: εκεί υπερέχει η αρχή της διαφάνειας.
Έχει περάσει πια σημαντικό διάστημα από το οποίο είδαν το φως της δημοσιότητας τέτοιες λίστες. Κάποιες μάλιστα και με την σύμφωνη γνωμοδότηση της Αρχής Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων. Προϋπόθεση όμως της νομοθεσίας για τα προσωπικά δεδομένα, είναι να εξυπηρετείται ένας θεμιτός στόχος, να είνα…

Μια ανάλυση της ACTA

Το πρώτο τμήμα του κεφαλαίου Ι της συμφωνίας τιτλοφορείται "Αρχικές Διατάξεις". Στο άρθρο 1 της ACTA αναφέρεται ότι καμία διάταξή της δεν παρεκκλίνει από άλλες υποχρεώσεις που έχουν συμβαλλόμενα μέρη (δηλαδή κράτη ή ενώσεις κρατών, όπως η ΕΕ) δυνάμει των ισχυουσών συμφωνιών, συμπεριλαμβανομένης της συμφωνίας TRIPS. Αυτό το άρθρο ξεκαθαρίζει ότι όλες οι διατάξεις της ACTA, παρόλο που θα αποτελούν διεθνές δίκαιο, δεν θα κατισχύουν άλλων διατάξεων διεθνούς δικαίου που ήδη ισχύουν μεταξύ των συμβαλλόμενων κρατών. Πρόκειται για μια πολύ σημαντική ρήτρα, η οποία κανονικά θα πρέπει να ακυρώνει οποιαδήποτε άλλη διάταξη περιέχει η ACTA, εφόσον θεωρηθεί ότι είναι αντίθετη, για παράδειγμα, στην Ευρωπαϊκή Σύμβαση των Ανθρώπινων Δικαιωμάτων. Από την άλλη πλευρά, αποτελεί μια εξαιρετικά ανησυχητική ρήτρα, διότι συνήθως οι διεθνείς συμφωνίες που κατ' εξοχήν παραβιάζουν άλλα διεθνή δικαιώματα, φροντίζουν να διακηρύσσουν την νομιμότητά τους, περιλαμβάνοντας μια τέτοια διαβεβαίωση, η οπ…

H αμνήστευση της "ασήμαντης" εγκληματικότητας

Στις 13 Φεβρουαρίου 2012 δημοσιεύθηκε ο Ν.4043/2011 (ΦΕΚ Α 25/13.2.2012, "Μέτρα για τη βελτίωση των συνθηκών διαβίωσης στα καταστήματα κράτησης και άλλες διατάξεις").
Σύμφωνα με το άρθρο 4 του Ν.4043/2011, παραγράφεται το αξιόποινο και παύει η ποινική δίωξη των πταισμάτων και των πλημμελημάτων κατά των οποίων ο νόμος απειλεί ποινή φυλάκισης μέχρι ενός έτους ή χρηματική ποινή ή και τις δύο ποινές, για πράξεις που τελέστηκαν μέχρι τις 31.12.2011. Οι δικογραφίες που αφορούν αυτές τις πράξεις τίθενται στο αρχείο με πράξη του αρμόδιου εισαγγελέα ή δημόσιου κατηγόρου. Οι αστικές αξιώσεις που τυχόν απορρέουν από τις αξιόποινες πράξεις δεν θίγονται με οποιονδήποτε τρόπο.
Αυτό σημαίνει ότι όλες οι υποθέσεις που εκκρεμούν στα δικαστήρια για πράξεις που τελέστηκαν μέχρι τις 31.12.2011, και οι οποίες τιμωρούνται με μέχρι ενός έτους φυλάκιση, μπαίνουν στο αρχείο. Σε αυτή την κατηγορία ανήκει ένας σημαντικός αριθμός υποθέσεων που απασχολούν την δικαστική καθημερινότητα, όπως για παράδειγμα…

Μια συζήτηση με την Αντιδήμαρχο Αθηνών κ. Νέλλη Παπαχελά

Μια συζήτηση με την Νέλλη Παπαχελά, Αντιδήμαρχο Παιδείας και Ανάπτυξης του Δήμου Αθηναίων.
Ζει στην πλατεία Βικτωρίας και γνωρίζει τα προβλήματα της Αθήνας. Μας ενημερώνει για την απόφαση του Δ.Αθηναίων να απαλλάξει από τα δημοτικά τέλη τους επιχειρηματίες που καταστράφηκαν οι επιχειρήσεις τους και συζητά για την πρόθεση που είχε να συμμετέχει στη διαδήλωση της Κυριακής εναντίον της ψήφισης του νέου μνημονίου. Της επισημάναμε τον παραλογισμό που αντιμετωπίζουν τα καταστήματα με την παράταση μουσικής και το πρόβλημα που προκύπτει από την επέμβαση της αστυνομίας, όταν ήδη εκκρεμούν αιτήσεις για ανανέωση της απόφασης παράτασης.
Ως πρόεδρος της Επιτροπής Ποιότητας Ζωής, μας ενημερώνει για το θεσμικό πλαίσιο και τις αρμοδιότητες αυτής της νέας επιτροπής που συγκροτείται βάσει του Καλλικράτη και τοποθετείται στο θέμα της αποτελεσματικής εφαρμογής των μεταρρυθμίσεων και της νέας αρχιτεκτονικής στην τοπική αυτοδιοίκηση, ένα χρόνο μετά.
Συζητήσαμε επίσης για το θέμα της μήνυσης του Δήμου Αθηναίων…

Απαγόρευση προληπτικού ελέγχου στις υπηρεσίες κοινωνικής δικτύωσης

Το Δικαστήριο της Ευρωπαϊκής Ένωσης με την απόφαση της 16.2.2012 στην υπόθεση C-360/10 έκρινε ότι η ευρωπαϊκή νομοθεσία δεν επιτρέπει την δικαστική επιβολή υποχρεώσεων προληπτικού ελέγχου στο περιεχόμενο που αναρτούν οι χρήστες σε Υπηρεσίες Κοινωνικής Δικτύωσης, δηλαδή σε υπηρεσίες που οι χρήστες δημιουργώντας ένα προφίλ, αναρτούν σε αυτό τα δεδομένα που οι ίδιοι επιλέγουν.
Πρόκειται για πολύ σημαντική απόφαση, η οποία προεκτείνει το αντίστοιχο σκεπτικό της απόφασης Scarlet κατά SABAM (24.11.2011) με την οποία είχε κριθεί ότι δεν επιτρέπεται η επιβολή φιλτραρίσματος στους παρόχους πρόσβασης στο Διαδίκτυο.
Η SABAM είναι ένας οργανισμός συλλογικής διαχείρισης έργων πνευματικής ιδιοκτησίας, η οποία είχε προκαλέσει και τις δύο δίκες. Στην απόφαση του Νοεμβρίου η SABAM είχε στραφεί κατά της Scarlet που είναι πάροχος πρόσβασης στο Διαδίκτυο, ζητώντας το φιλτράρισμα. Στην χθεσινή απόφαση, η Scarlet στράφηκε εναντίον υπηρεσίας κοινωνικής δικτύωσης (σαν το facebook), ζητώντας κάτι αντίστοιχο, γ…

Το χρέος της κοινωνικής κι εθνικής αλληλεγγύης

Σε αυτές τις οριακές στιγμές, ολοένα και περισσότερο αναζητούμε τα θεμέλια και τις υπαρξιακές μας βάσεις. Η επίκληση του Συντάγματος γίνεται καθημερινότητα, με διαφορετικές ενδεχομένως προσεγγίσεις και συχνά για να υποστηριχθούν διαμετρικά αντίθετα συμπεράσματα.
Στις καταστατικές βάσεις του πολιτεύματος περιλαμβάνεται και μια έννοια που δεν έχει τύχει της δέουσας προσοχής: το χρέος της κοινωνικής κι εθνικής αλληλεγγύης. Πέρα από τις εθνικιστικές κορώνες, τις κρατικίστικες επικλήσεις του "δημοσίου συμφέροντος", και άλλες, υποκριτικές στην πραγματικότητα, συγκαλύψεις του περιορισμού της ατομικότητας και των ανθρώπινων δικαιωμάτων, έχουμε επιλέξει - άλλος λιγότερο κι άλλος περισσότερο- ότι θα συνυπάρξουμε ως κοινωνία. Το άρθρο 25 παρ. 4 του Συντάγματος αναφέρει ότι το κράτος (και μάλιστα με "Κ" κεφαλαίο) δικαιούται να αξιώνει από όλους τους πολίτες το χρέος την εκπλήρωση του χρέους της κοινωνικής και εθνικής αλληλεγγύης. Ας ξεχάσουμε για λίγο την αδυναμία του κράτους …

Ελληνικά βραβεία Διαδικτύου e-awards

Ομολογώ ότι πάντοτε είμαι επιφυλακτικός με τις βραβεύσεις. Από τη μία είναι μια έλλειψη σεβασμού απέναντι στη μοναδικότητα του κάθε έργου: ένας ανταγωνισμός που συνήθως δεν έχει σχέση με την ουσία. Από την άλλη πλευρά, τα σημαντικά έργα τέχνης και λόγου αποτελούν από μόνα τους πρότυπα, καθώς χρησιμεύουν περισσότερο ως "εργαλεία" της κριτικής, παρά μεγέθη ζυγιζόμενα μεταξύ τους. Οι αρχαίοι βέβαια είχαν διαφορετική άποψη, διοργανώνοντας θεατρικούς, μουσικούς κι άλλους αγώνες που αφορούσαν, πέραν των "αθλητικών" επιδόσεων (altius, fortius, citius) , αυτό που σήμερα λέμε "περιεχόμενο", content.
Όταν το Διαδίκτυο κατακλύζεται από το copy-paste, την περιφρόνηση της δεοντολογίας, τις "διαφημιστικές" εμφανίσεις πολιτικών που λειτουργούν μόνο προεκλογικά και τις κάθε είδους σκοτεινές εξαρτήσεις, ένα αίτημα είναι να εντοπίσουμε το πρωτογενές περιεχόμενο, τους χρήστες που δίνουν νόημα στη διάδραση, τους ανθρώπους που τηρούν τους κανόνες της τεκμηρίωσης κα…

Αφιέρωμα στην υπόθεση των γερμανικών αποζημιώσεων στο Διεθνές Δικαστήριο

Μια ανάλυση της υπόθεσης Γερμανία κατά Ιταλίας (παρέμβαση: Ελλάδα) στο Διεθνές Δικαστήριο της Χάγης, σχετικά με την ετεροδικία κράτους στην εκδίκαση αποζημιώσεων από παραβάσεις του διεθνούς ανθρωπιστικού δικαίου. Από την retrospectiva στο radiobubble.

Η απόφαση του Διεθνούς Δικαστηρίου Χάγης (Γερμανία κατά Ιταλίας, παρέμβαση Ελλάδας)

Εκδόθηκε σήμερα από το Διεθνές Δικαστήριο της Χάγης η απόφαση επί της προσφυγής που άσκησε η Γερμανία κατά της Ιταλίας για παραβίαση του διεθνούς δικαίου λόγω της εκδίκασης από τα ιταλικά δικαστήρια υποθέσεων που αφορούν αποζημιώσεις για αδικοπραξίες του Τρίτου Ράιχ. Η Ελλάδα είχε ασκήσει το ένδικο βοήθημα της παρέμβασης ενώπιον του Δικαστηρίου. (βλ. Δελτίο τύπου και πλήρες κείμενο απόφασης).
Το Δικαστήριο με την Απόφασή του - η οποία είναι τελική- έκρινε
1) με 12 ψήφους έναντι τριών ότι η Ιταλική Δημοκρατία παραβίασε την υποχρέωσή της για σεβασμό της ετεροδικίας που απολαμβάνει η Ομοσπονδιακή Δημοκρατία της Γερμανίας, κατά το διεθνές δίκαιο, διότι δέχθηκε αστικές αξιώσεις που βασίζονται σε παραβιάσεις του διεθνούς ανθρωπιστικού δικαίου τις οποίες διέπραξε το Γερμανικό Ράιχ μεταξύ των ετών 1943 και 1945,
2) με 14 ψήφους έναντι μιας ότι η Ιταλική Δημοκρατία έχει παραβίαση την υποχρέωση σεβασμού της ετεροδικίας που απολαμβάνει η Ομοσπονδιακή Δημοκρατία της Γερμανίας κατά το διεθνές δίκαι…

Το χρονικό της δίκης στη Χάγη για τις γερμανικές αποζημιώσεις

Σήμερα στις 11.00 ώρα Ελλάδος, ο πρόεδρος του Διεθνούς Δικαστηρίου της Χάγης κ. Hisashi Owada θα αναγνώσει την απόφαση στην υπόθεση Γερμανίας κατά Ιταλίας (δικαιοδοτική ασυλία των κρατών) με παρέμβαση της Ελλάδας υπέρ της Ιταλίας. Η συνεδρίαση θα μεταδοθεί ζωντανά στο διαδικτυακό τόπο του Διεθνούς Δικαστηρίου, όπως αναφέρει το σχετικό δελτίο τύπου. Ας δούμε βήμα προς βήμα το χρονικό αυτής της δίκης.
Η προσφυγή
Η υπόθεση ξεκίνησε στις 23.12.2008, με την προσφυγή που άσκησε η Γερμανία εναντίον της Ιταλίας (βλ. εδώ το πλήρες κείμενο, σε Αγγλικά/Γαλλικά), την οποία κατέθεσε ο πρέσβης της Γερμανίας, κατ΄εντολή της κυβέρνησής του, όπως αναφέρει στην επιστολή του. Κατά την προσφυγή, η Ιταλία τα τελευταία χρόνια είχε παραβιάσει την δικαιοδοτική ασυλία της Γερμανίας, διότι ιταλικά δικαστήρια εκδίκασαν υποθέσεις εναντίον του γερμανικού δημοσίου, όσον αφορά αιτήσεις αποζημιώσεων από τον Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο. Ήδη από το αρχικό δελτίο τύπου του Διεθνούς Δικαστηρίου, η υπόθεση αναφέρεται ότι αφορ…

Περί ψευδών ειδήσεων σε blogs και ACTA