Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Αναρτήσεις

Προβολή αναρτήσεων από Ιανουάριος, 2006

Επιτροπή Προστασίας Bloggers

Τελικά δεν ήμουν πρωτότυπος. Στην ιστοσελίδα digitialrights.gr βρήκα ένα λινκ που με οδήγησε στην Committee to protect bloggers. Μη κερδοσκοπικός οργανισμός από αληθινούς ακτιβιστές που λειτουργούν ως watchdog σε παγκόσμιο επίπεδο, ενημερώνοντας και επεμβαίνοντας για την ελευθερία του λόγου στα ανά τον κόσμο ιστολόγια.http://committeetoprotectbloggers.civiblog.org/Φυσικά δεν ταυτίζεται με το μοντέλο αυτορρύθμισης που πρότεινα, καθώς είναι πιο κοντά στην έννοια του ψηφιακού Μη Κυβερνητικού Οργανισμού. Ώστόσο τα νεοπαγή αυτά μορφώματα (αυτορρύθμιση, ανεξάρτητες αρχές, μη κυβερνητικές οργανώσεις) που ξεφεύγουν από τις παραδοσιακές δομές, νομίζω ότι εντάσσονται σε ένα νέο κεφάλαιο, εναλλακτικής διευθέτησης της κοινωνικής συμβίωσης που οριζοντιοποιεί τη σχέση ρυθμιστή και (ενεργού) πολίτη. Το πάγιο ερώτημα είναι πως συμβιβάζονται με την δημοκρατική αρχή της πλειοψηφίας. Όμως δημοκρατία δεν είναι μόνο σύγκρουση μειοψηφίας-πλειοψηφίας. Είναι και η συναίνεση, η ομοφωνία, το δικαίωμα στον αυτο…

Διακήρυξη του πολίτη της Κοινωνίας της Πληροφορίας

Η πρωτοβουλία digitalrights.gr είναι μια γνωστή ομάδα προώθησης των δικαιωμάτων σε συνθήκες Κυβερνοχώρου. Μεγάλη της νίκη υπήρξε η καταψήφιση από την Ευρωβουλή της πρότασης οδηγίας για τις πατέντες λογισμικού (δρώντας μαζί με την μητρική οργάνωση European Digital Rights-EDRI). Ανάμεσα στις δραστηριότητες της digitalrights.gr υπάρχει και η προώθηση ενός κειμένου με τίτλο "Διακήρυξη για τα δικαιώματα του πολίτη στον ψηφιακό κόσμο". Με σύντομο, εύστοχο και κατανοητό λόγο, ο πολίτης του διαδικτύου υπογράφοντας μπορεί να συμβάλλει στην πίεση για την υποστήριξη των κεντρικών ζητημάτων που προωθούνται από κέντρα εξουσίας κατά των ψηφιακών δικαιωμάτων, τα οποία δεν είναι τίποτε άλλο από τα συνταγματικά δικαιώματα κάθε πολίτη, κατά την ενάσκησή τους σε ψηφιακό διαδραστικό περιβάλλον. Μπορείτε να υπογράψετε την διακήρυξη που βρίσκεται σε αυτόν τον δικτυακό τόπο:
http://manifesto.digitalrights.gr/

Ευθανασία ή ανθρωποκτονία;

Στο κακουργοδικείο παραπέμφθηκαν ιατρός και νοσοκόμα, ως ένοχοι ενεργητικής ευθανασίας, για την χορήγηση δηλητηριώδους ουσίας (κάλιο) σε καρκινοπαθή ασθενή που βρισκόταν στο τελευταίο στάδιο της ασθένειας.
Στην απαγγελία της κατηγορίας, ο ανακριτής επεσήμανε ότι "κατά τη γνώμη μεγάλου μέρους του νοσηλευτικού προσωπικού του νοσοκομείου, η επαγγελματική κρίση τόσο της ιατρού όσο και της νοσοκόμας είχαν στρεβλωθεί λόγω συναισθηματικών δεσμών με την ασθενή".
Η ασθενής, που βρισκόταν στο τελικό στάδιο της αρρώστιας, κατά την εισαγωγή της στο νοσοκομείο ζήτησε την συγκεκριμένη ιατρό ως θεράποντα καθώς τις δύο γυναίκες συνέδεαν οικογενειακοί και φιλικοί δεσμοί. Όταν την νύχτα της 23ης Αυγούστου 2003 η ασθενής έπεσε σε κώμα, η ιατρός βλέποντας την ταχεία επιδείνωση της υγείας της, χωρίς συνεννόηση με την οικογένεια της ασθενούς, έδωσε εντολή στην νοσηλεύτρια βάρδιας να αυξήσει τη δόση της μορφίνης και στη συνέχεια να χορηγήσει ορό καλίου. Η νοσοκόμα χορήγησε άμεσα τη μορφίνη και στη…

"Χριστοδούλειον Ορφανοτροφείον Θηλέων"

Αυτήν την απερίγραπτη επωνυμία έχει ένα ΚΡΑΤΙΚΟ ΙΔΡΥΜΑ που ιδρύθηκε με προεδρικό διάταγμα (για να αποφευχθεί, προφανώς, η κοινοβουλευτική βάσανος) και έχει αποστολή την παροχή όλων των μέσων "για την κάλυψη των υλικών, μορφωτικών και πνευματικών αναγκών των τροφίμων του κατά τα ελληνικά και χριστιανικά ιδεώδη".
Η είδηση προέρχεται από το νομικό blog "Κενό Δικαίου" http://kenodikaiou.blogspot.com/2006/01/i.html, για την ύπαρξη του οποίου ενημερώθηκα από ένα σχόλιο του διαχειριστή του (υποκείμενο δικαίου) στο blog του Νίκου Δήμου. Το ιστολόγιο μου κέντρισε αμέσως το ενδιαφέρον, γιατί το υποκείμενο δικαίου παραθέτει πάντα επιμελημένη βιβλιογραφία και το λεπταίσθητα ειρωνικό σχόλιό του είναι εγγεγγραμμένο στον τρόπο που παρουσιάζει την νομική επικαιρότητα.Αλλά, για να επανέλθω στην είδηση, νομίζω ότι το ζήτημα πλέον πρέπει να καταγγελθεί στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή και το Συμβούλιο της Ευρώπης. Και επιτέλους να υποστούν το πολιτικό κόστος οι αρμόδιοι με αυτήν την απροκάλ…

Συμβούλιο της Ευρώπης: το κείμενο του Ψηφίσματος σε πρώτη μετάφραση

Το κείμενο που ακολουθεί είναι μια πρώτη μετάφραση στα Ελληνικά της Διακήρυξης του Συμβουλίου της Ευρώπης για την ανάγκη για καταδίκη των εγκλημάτων των ολοκληρωτικών κομμουνιστικών καθεστώτων.

Ανάγκη για διεθνή καταδίκη των εγκλημάτων των ολοκληρωτικών κομμουνιστικών καθεστώτων.

Διακήρυξη 1481 (2006)

1. Η Κοινοβουλευτική Διάσκεψη αναφέρεται στο ψήφισμά της 1096 (1996) για τη λήψη μέτρων προκειμένου να αποκαθηλωθεί ο απόηχος των τέως κομμουνιστικών ολοκληρωτικών συστημάτων.

2. Τα ολοκληρωτικά κομμουνιστικά καθεστώτα που άσκησαν διακυβέρνηση στην Κεντρική και Ανατολική Ευρώπη κατά τον περασμένο αιώνα και που βρίσκονται ακόμη στην εξουσία σε μερικές χώρες του κόσμου έχουν χαρακτηρισθεί, χωρίς εξαιρέσεις, από μαζικές παραβιάσεις ανθρώπινων δικαιωμάτων. Οι παραβιάσεις διαφοροποιούνται ανάλογα με τον πολιτισμό, την χώρα και την ιστορική περίοδο και περιλαμβάνουν ατομικές και συλλογικές δολοφονίες και εκτελέσεις, θανάτους σε στρατόπεδα συγκέντρωσης, εξοντώσεις, εκτοπισμούς, βασανιστήρια, κατανα…

Μετάβαση στην ψηφιακή τηλεόραση-ευρυεκπομπή

Ένα εξαιρετικό παράδειγμα για το πως οι ανεξάρτητες αρχές μπορούν να αποτελέσουν watchdogs για την τήρηση της κοινοτικής νομοθεσίας από τον έλληνα νομοθέτη αποτελεί η πρόταση της ΕΕΤΤ για το υπό διαβούλευση σχετικό νομοσχέδιο.Η Επιτροπή προτείνει κατά την κατάρτθση του νέου νόμου (μόνο ψηφιακές εκπομπές από το 2012 και έπειτα) που θα εναρμονίσει το εσωτερικό δίκαιο με το κοινοτικό, να ληφθούν υπόψη οι τεχνολογικές εξελίξεις που έρχονται. Η τηλεόραση ήδη δεν είναι μόνο η συμβατική εκπομπή, αλλά και η δυνατότητα παρακολούθησης της εικόνας και μέσω η/υ ή μέσω κινητού τηλεφώνου με όλες τις δυνατότητες διάδρασης που μπορούν να αξιοποιήσουν στο μέλλον οι παραγωγοί.Η Επιτροπή προτείνει επίσης μια μέθοδο για την διευθέτηση των αρμοδιοτήτων της στον τομέα των ηλεκτρονικών ΜΜΕ: για το περιεχόμενο των εκπομπών αρμόδιο πρέπει να είναι το ΕΣΡ, ενώ για τη δικτύωση και τα τεχνικά θέματα η ίδια η ΕΕΤΤ.Οι εύστοχες προτάσεις της ΕΕΤΤ για την ψηφιακή εποχή βρίσκονται στην ιστοσελίδα της:http://www.eett.…

Κλείσιμο ραδιοσταθμού με επέμβαση ΕΕΤΤ-ΕΣΡ

Επιχείρηση εντοπισμού και διακοπής της λειτουργίας ενός παράνομου ραδιοφωνικού σταθμού που εξέπεμπε στη συχνότητα 87,8 MHz, με διακριτικό τίτλο «Δημοτικό Ραδιόφωνο Λαχανά», διεξήγαγε το Γραφείο Θεσσαλονίκης της Εθνικής Επιτροπής Τηλεπικοινωνιών & Ταχυδρομείων (ΕΕΤΤ), σε συνεργασία με το Τμήμα Ενημέρωσης της Ασφάλειας Θεσσαλονίκης, στις 19 Ιανουαρίου 2006, στην περιοχή Λαχανά Θεσσαλονίκης. Η επιχείρηση πραγματοποιήθηκε κατόπιν σχετικής απόφασης του Εθνικού Συμβουλίου Ραδιοτηλεόρασης (ΕΣΡ), με την οποία διέτασσε τη διακοπή λειτουργίας του σταθμού.
Στο πλαίσιο της αυτόφωρης διαδικασίας, η Ασφάλεια Θεσσαλονίκης προέβη στην κατάσχεση όλου του εξοπλισμού εκπομπής του ανωτέρω σταθμού.
http://www.eett.gr/gr_pages/index2n.htmΑυτή η είδηση έρχεται να διαλευκάνει τον διαμερισμό αρμοδιοτήτων ανάμεσα στο ΕΣΡ και την ΕΕΤΤ ως προς τα ραδιοτηλεοπτικά μέσα ενημέρωσης. Σύμφωνα με το δελτίο τύπου, η ΕΕΤΤ έχει εκτελεστικές αρμοδιότητες (σε συνεργασία με την Ασφάλεια) ενώ το ΕΣΡ έχει διαγνωστική αρμοδιό…

Newsletter του Συνήγορου του Πολίτη

Αν η Διοίκηση είχε ακολουθήσει τις συστάσεις του Συνήγορου του Πολίτη (θεσμός Ombudsman) θα είχαν αποφευχθεί δύο καταδίκες από το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο. Τούρκοι ειδικοί επισκέπτονται τον ΣτΠ για απόκτηση τεχνογνωσίας ενόψει της ίδρυσης του Τούρκου Ombudsman. Ο Συνήγορος φορέας προώθησης της αρχής της ίσης μεταχείρισης. Ο Έλληνας Συνήγορος στην προεδρία του Ευρωπαϊκού Δικτύου Συνηγόρου του παιδιού.

Μερικά μόνο από τα θέματα του newsletter του Συνηγόρου του Πολίτη

http://www.synigoros.gr/newsletters/003/index.htm

Η ανεξάρτητη αρχή που εποπτεύει τον Δημόσιο Τομέα προκειμένου να εντοπίσει φαινόμενα κακοδιοίκησης, έχει επίσης την αποστολή της ενημέρωσης των πολιτών για τη δράση του και συνεπώς για τα δικαιώματα που δυστυχώς ενεργοποιούμε σπάνια ή σε μειωμένο βαθμό.

Η κλασική ενημέρωση για τα πεπραγμένα των ανεξάρτητων αρχών γίνεται με την Ετήσια Έκθεση που υποβάλλουν στο κοινοβούλιο και αναρτάται και στις ιστοσελίδες τους. Ο Συνήγορος του Πολίτη, όμως, έχει το πιο ενεργό site στον τομέα αυτό, …

Ο αγώνας του Ν.Διαμαντούρου για νομοθετική διαφάνεια στην ΕΕ

Ο καθηγητής κ. Νικηφόρος Διαμαντούρος είναι ο Ombudsman της ΕΕ, αρμόδιος να διαπιστώνει, ύστερα από αίτηση ή αυτεπαγγέλτως, πότε η συμπεριφορά των οργάνων της Κοινότητας συνιστά "κακοδιοίκηση", δηλαδή δεν συμβαδίζει με τους κανόνες της ορθής διοικητικής συμπεριφοράς και τη νομοθεσία. Όταν ο Διαμεσολαβητής διαπιστώσει τέτοια περίπτωση, απευθύνει μια σύσταση στο όργανο της ΕΕ, εξηγώντας με ποιο τρόπο θα πρέπει να λειτουργήσει το τελευταίο για να συμμορφωθει προς τους κανόνες. Σε σημαντικές περιπτώσεις παραβατικότητας, ο Omudsman συντάσσει ειδική έκθεση και την παρουσιάζει ενώπιον του Ευρωπαϊκού Κ0ινοβουλίου. Η ισχύς, δηλαδή, των αποφάσεών του δεν βασίζεται στην εκτελεστότητά τους, αλλά στην πειθώ των επιχειρημάτων του και στις πολιτικές επιπτώσεις που μπορεί να έχει η δημοσιοποίηση της κακοδιοίκησης για το ίδιο το όργανο.Μία συνήθης περίπτωση κακοδιοίκησης είναι η μη παροχή διοικητικών εγγράφων και πρακτικών από τη διοίκηση, κατά παράβαση των σχετικών κανόνων πρόσβασης του πο…

Πρόταση για πρόσβαση διωκτικών αρχών στο αρχείο VIS (θεωρήσεων)

Το ευρωπαϊκό αρχείο για τις θεωρήσεις Visa Information System-VIS θα ιδρυθεί για την εφαρμογή μιας ενιαίας πολιτικής ως προς την μετακίνηση προσώπων - μία από τις πρωταρχικές ελευθεριες της ΕΕ (Πρώτος Πυλώνας). Ωστόσο, η Κομισιόν προτείνει τη θέσπιση μιας απόφασης του Συμβουλίου της ΕΕ, με βάση την οποία πρόσβαση στο αρχείο θα αποκτήσουν και οι διωτικές αρχές των κρατών μελών, για σκοπούς καταπολέμησης της τρομοκρατίας και της βαριάς εγκληματικότητας.Μία τέτοια μεταβολή του σκοπού χρήσης του αρχείου παραβιάζει βασική αρχή των κανόνων προστασίας δεδομένων: την επιτρεπόμενη επεξεργασία μόνο για εκ των προτέρων σαφώς καθορισμένο σκοπό. Κάθε χρηση δεδομένων για σκοπό διαφορετικό από εκείνον για τον οποίο αρχικά συλλέχθηκαν, είναι παράνομη.Στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων του σχετική Γνωμοδοτηση εξέδωσε ο Ευρωπαίος Επόπτης Προστασίας Δεδομένων, για την συμβατότητα της πρότασης της Κομισιόν με το νομικό πλαίσιο της προστασίας προσωπικών δεδομένων.http://www.edps.eu.int/legislation/Opinions_A/0…

Αντίδραση για τη διατήρηση δεδομένων από τη Οικονομική και Κοινωνική Επιτροπή

Με μια "σχετική" καθυστέρηση (1 μήνα μετά την κρίσιμη ψηφοφορία από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο), η Οικονομική και Κοινωνική Επιτροπή της ΕΕ με γνωμοδότησή της στις εκφράζει τους φόβους της για τις επιπτώσεις της διατήρησης τηλεπικοινωνιακών δεδομένων κίνησης και θέσης για σκοπούς καταπολέμησης του εγκλήματος στο επίπεδο των θεμελιωδών δικαιωμάτων.
http://europa.eu.int/rapid/pressReleasesAction.do?reference=CES/06/3&format=HTML&aged=0&language=EN&guiLanguage=en

Ελαφρώς καθυστερημένη η γνωμοδότηση, η οποία αναφέρεται ακόμη σε "πρόταση της Κομισιόν" που δείχνει ότι η σύνταξη της ειχε ξεκινήσει (και ολοκληρωθεί μάλλον) πολύ πριν την θέσπιση της Οδηγίας τον περασμένο Δεκέμβριο. Πάντως είναι η επίσημη διαφοροποίηση ενός οργάνου της ΕΕ, η οποία μπορεί να αξιοποιηθεί ως επιχείρημα σε μια μελλοντική διαστική ενέργεια για ακύρωση της Οδηγίας ενώπιον του Δικαστηρίου των Ευρωπαϊκών Κοινοτήτων. Μαζί βέβαια και με τη σχετική γνωμοδότηση του Ευρωπαίου Επόπτη Προστασία…

Ονόματα κρατουμένων Γκουαντάναμο: διαφάνεια στις ΗΠΑ

Με επιχείρημα την "προστασία της ιδιωτικότητας" αρνήθηκε το Πεντάγωνο των ΗΠΑ να διαθέσει τα ονόματα των κρατούμενων στο Γκουαντάναμο στην Αμερικάνικη Ένωση Συντακτών που τα ζήτησε για να τα δώσει στη δημοσιότητα. Η Ένωση προσέφυγε στη Δικαιοσύνη και τελικά ο ομοσπονδιακός δικαστής Jed S Rakoff's εξέδωσε διάταξη με την οποία έκρινε ότι η δημοσιοποίηση των ονομάτων είναι σύμφωνη με την νομοθεσία για την πρόσβαση στην πληροφόρηση και δεν προσβάλλει τα δικαιώματα ιδιωτικότητας των κρατουμένων.http://www.abc.net.au/news/newsitems/200601/s1542440.htmΠρόκειται για κλασική περίπτωση κατά την οποία η Κυβέρνηση για να διατηρήσει τα δικά της συμφέροντα επικαλείται την προστασία της ιδιωτικότητας των πολιτών. Τέτοιες στρεβλώσεις, οι οποίες παρατηρούνται σε ολες τις χώρες, αλλά και σε επίπεδο οργάνων ΕΕ, αλλοιώνουν την πραγματική έννοια της προστασίας προσωπικών δεδομένων και τη σχέση της με την αρχή της διαφάνειας.

H καταδίκη των εγκλημάτων των ολοκληρωτικών κομμουνιστικών καθεστώτων

Το Συμβούλιο της Ευρωπης είναι ένας διεθνής οργανισμός που ιδρύθηκε μετά το τέλος του 2ου Πολέμου στο Στρασβούργο (Γαλλία κοντά στα σύνορα με τη Γερμανία, γεγονός που έχει κι αυτό το συμβολικό του ρόλο) για την προώθηση της ειρήνης στην Ευρώπη και την προστασία των ανθρώπινων δικαιωμάτων. Στο Συμβουλιο της Ευρώπης συμμετέχουν 46 χώρες (800 εκ. Ευρωπαίοι), οι οποίοι (πρέπει να) απολαμβάνουν τα δικαιώματα που κατοχυρώνει η Ευρωπαϊκή Συμβαση των Δικαιωμάτων του Ανθρώπου και (πρέπει να) έχουν πρόσβαση στις διαδικασίες του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου των Ανθρώπινων Δικαιωμάτων. Το σύστημα αυτό δεν έχει καμία σχέση με την Ευρωπαϊκή Ένωση (25 χωρες) ούτε με το όργανό της "Συμβούλιο της ΕΕ" (εκπρόσωποι των κυβερνήσεων των 25 και της Κομισιόν) και το Δικαστήριο των Ευρωπαϊκών Κοινοτήτων (του Λουξεμβούργου), την Κομισιόν και τα άλλα κοινοτικά όργανα (που δεν έχουν πρωτογενή αρμοδιότητα προστασίας θεμελιωδών δικαιωμάτων όπως το Συμβούλιο της Ευρώπης, παρά μόνο "υποχρέωση σεβασμού τους&…

Ακτιβισμός και θεμελιώδη δικαιώματα

Τελευταία με απασχολεί θεωρητικά το θέμα της "στράτευσης" και της εφαρμογής δραστικών μέτρων για την υπεράσπιση ενός αντικειμενικά αποδεκτού σκοπού. Υπάρχουν συμπεριφορές που ακόμη κι αν χαρακτηριστούν παράνομες, όλοι θα συμφωνήσουμε ότι ενέχουν μια (συμβολική ορισμένες φορές) αποτελεσματικότητα που τελικά βαρύνει τόσο, ώστε να μην έχει (κοινωνική) απαξία η παραβατικότητα. Σκέφτομαι πολλές φορές ότι πολύ ευχαρίστως θα συμμετείχα σε μία επιχείρηση ξηλώματος των καμερών που υπάρχουν στους δρόμους της Αθήνας, ακόμη κι αν έχουν κοστίσει δισεκατομμύρια στο ελληνικό δημόσιο. (Άλλωστε το συγκεκριμένο "δημόσιο έργο", εκτός από παραβίαση θεμελιωδών δικαιωμάτων έχει αποδειχθεί αφενός αποτελεσματικό στην πράξη και αφετέρου υπάρχει σοβαρό πρόβλημα ως προς την "παραλαβή" του από την εταιρία κατασκευής του, σύμφωνα με το Ελεγκτικό Συνέδριο, γιατί η εταιρία δεν τήρησε τους οικονομικούς και άλλους όρους της σύμβασης, αλλά δεν είναι αυτό το θέμα μου). Αναρωτιέμαι, όμως, μ…

Πρωτοβουλία για Κώδικα Δεοντολογίας

Το αίτημα για αυτορρύθμιση στο χώρο των ελληνικών ιστολογίων έχει τεθεί από διάφορες πλευρές και κυρίως από την ίδια την πραγματικότητα. Η διαχείριση των σχολίων, η ελευθερία της έκφρασης, ο σεβασμός της ιδιωτικότητας, αλλά, κυρίως, οι δαιδαλώδεις κανόνες της πνευματικής ιδιοκτησίαs, το δικαίωμα (;) ανάρτησης φωτογραφιών που βρίσκονται στο Διαδίκτυο, η υιοθέτηση όρων χρήσης στα blogs , η εύρεση του ισχύοντος δικαίου και η διασφάλιση της τήρησης των κανόνων είναι ορισμένα από τα κεντρικά ζητήματα που απασχολούν τους διαχειριστές των ιστολογίων.Η κατάρτιση ενός Κώδικα Δεοντολογίας, ενός soft law κειμένου αποδεκτού από όλους, το οποίο θα δίνει πρακτικές απαντήσεις στα ερωτήματα και η δεσμευτικότητά του θα απορρέει μόνο από την ομόφωνη αποδοχή είναι ένα ζητούμενο. Σε αυτήν την αποστολή θα πρέπει να λάβουμε ενεργά μέρος όλοι, καταθέτοντας ιδέες και προτάσεις που θα μπορούσαν να οδηγήσουν σε ένα τελικό κείμενο. Χωρίς να σημαίνει ότι ένα "τελικό" κείμενο χάνει τον δυναμικό χαρακτήρ…

Apple εναντίον privacy;

Η νέα έκδοση των iTunes της Apple σκανάρει τη μουσική συλλογή του υπολογιστή και προτείνει αγορές νέων τραγουδιών. Προφανώς με τη δημιουργία ενός προφίλ, το πρόγραμμα προτείνει στον χρήστη πιο κομμάτι θα τον ενδιέφερε. Εφόσον το πρόγραμμα απλώς προτείνει στον χρήστη, χωρίς να σώζονται δεδομένα σε data bases της Apple ή άλλων ενδιαφερομένων και αφού το πρόγραμμα προτείνει και δεν παραγγέλνει αυτομάτως, νομίζω ότι δεν δημιουργούνται προβλήματα σε σχέση με την προστασία της ιδιωτικότητας, αντιθέτως μπορεί είναι κι ένα χρήσιμο εργαλείο παρακολούθησης της μουσικής παραγωγής. Πάντα βέβαια πρέπει να προστίθεται και η δυνατότητα opt-out για τον χρήστη. Το νόημα είναι τα μηχανήματα να υπηρετούν τον άνθρωπο κι όχι το αντίστροφο.

Αναποτελεσματική η παρακολούθηση πολιτών ως αντιτρομοκρατικό μέτρο

Σε αθώους πολίτες ή αδιέξοδα οδήγησε η παρακολούθηση πολιτών στις ΗΠΑ, ως αντιτρομοκρατικό μέτρο μετά την 9/11. Η Εθνική Υπηρεσία Ασφαλείας εξουσιοδοτήθηκε να στέλνει σχετικά δεδομένα στο FBI. Μία πρακτική που, όπως αναφέρουν και οι New York Times αποδείχθηκε, εκτός από προσβλητική για τα ατομικά δικαιώματα, εξαιρετικά αναποτελεσματική και στο πλαίσιο του εντοπισμού υπόπτων.
http://www.nytimes.com/glogin?URI=http://www.nytimes.com/2006/01/17/politics/17spy.html&OQ=
hpQ26exQ3D1137560400Q26enQ3D998d7190aee080f7Q26eiQ3D50
94Q26partnerQ3Dhomepage&OP=74553b3dQ2FQ2BQ7Cd_Q2Bxk
Q60Xnkki.Q2B.Q7EQ7EpQ2BQ7EQ3EQ2BQ3ECQ2BYkrzizQ60XQ2
BQ3ECXYuqQ5CiDr

Κι όλα αυτά ενώ ο G.W. Bush κατηγορείται για εντολές παρακολουθήσεων που υπενθυμίζουν το σκάνδαλο Watergate επί Nixon, αλλά σε μεγαλύτερη, φυσικά, έκταση. Ορισμένες φωνές κάνουν λόγο επίσης για ποινική δίωξη κατά του Προέδρου, αλλά και για ενεργοποίηση της διαδικασίας του impeachement (=έκπτωση του προέδρου από το αξίωμά του λόγο σοβαρής παράβασης κ…

Αναθεώρηση Συντάγματος: η Έναρξη

Η ομιλία του Πρωθυπουργού συνιστά την επίσημη πολιτική έναρξη της αναθεωρητικής διαδικασίας, περιλαμβάνοντας το περίγραμμα του εγχειρήματος. Ακολουθή σύντομη κριτική ανάλυση.
http://www.nd.gr/index.php?option=com_content&task=view&id=38895&Itemid=92

1. Το ζήτημα των μη κερδοσκοποικού και μη κρατικού χαρακτήρα Ανώτατων Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων συνοδεύτηκε από μνεία στην υποχρεωτική κρατική εποπτεία. Η επιλογή παρουσιάζεται ως μέτρο για τον περιορισμό της φοιτητικής μετανάστευσης αλλά και απελευθέρωσης των δυνάμεων της παιδείας.2. Ως προς την ανεξαρτησία της Δικαιοσύνης, αναφέρεται ότι οι Πρόεδροι των ανώτατων δικαστηρίων θα επιλέγονται αποκλειστικά από τους αντιπροέδρους κάθε σώματος (όχι δηλαδή με "βουτιές" στην επετηρίδα και προεδροποίηση απλώςαρεστών ανώτατων δικαστών). Είναι ένα σχηματικό και μάλλον δηλό βήμα, αρκεί να σκεφτεί κανείς ότι και πάλι το Υπουργικό Συμβούλιο θα επιλέγει τον Πρόεδρο ανάμεσα απλώς σε μία πιο κλειστή λίστα. Επίσης ο διορισμός των αντιπρο…

H προτεινόμενη θέσπιση Συνταγματικού Δικαστηρίου

Μια σημαντική αναδιανομή δικαστηριακής ύλης θα επέλθει, εφόσον αληθεύει η είδηση ότι η Κυβέρνηση πρόκειται να προτείνει ως κεφάλαιο της αναθεώρησης την ίδρυση Συνταγματικού Δικαστηρίου κι εφόσον μια τέτοια ρύθμιση ψηφιστεί. Πρόκειται για τομή βαθύτερη φυσικά από την επιτρεπόμενη ίδρυση μη κρατικών ΑΕΙ. Κι αυτό, γιατί θα αναθεωρηθεί άρδην η δομή του ελέγχου της συνταγματικότητας των νόμων, μία παράδοση που ανατρέχει στην πρώτη απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας του 1929, αλλά και σε προγενέστερες αποφάσεις του Αρείου Πάγου, του 19ου αιώνα.Ο έλεγχος της συνταγματικότητας των νόμων στην Ελλάδα είναι διάχυτος και παρεμπίπτων. Αυτό σημαίνει ότι κάθε δικαστήριο, μονομελές ή πολυμελές, από το Ειρηνοδικείο και το Πταισματοδικείο, μέχρι τον Άρειο Πάγο, το ΣτΕ και το Ελεγκτικό Συνέδριο έχει την αρμοδιότητα να μην εφαρμόσει νόμο, ο οποίος έρχεται σε αντίθεση με το Σύνταγμα (άρθρο 93§4). Επομένως, κάθε δικαστικός λειτουργός υποχρεούται να ελέγχει τη συνταγματικότητα του νόμου που καλείται να …

Αναθεωρητικές προτάσεις για ένα σύγχρονο Σύνταγμα (προς το αφιέρωμα της ΝΕΤ)

- Άρθρο 3: κατάργηση. Υπό (νέο) τίτλο «Σχέσεις Κράτους-Εκκλησιών και ομολογιακών οργανώσεων»: «Το Ελληνικό Κράτος σέβεται την ύπαρξη και τις δραστηριότητες των εκκλησιών και ομολογιακών οργανώσεων όλων των δογμάτων, αναγνωρίζοντας τον αποκλειστικά πνευματικό ρόλο τους και μόνο για τους πιστούς που εντάσσονται ελεύθερα στους κόλπους τους.».
- Άρθρο 4 παράγραφος 1: αντί για «Οι Έλληνες και οι Ελληνίδες...», «Όσοι ευρίσκονται στην Ελληνική Επικράτεια ή δραστηριοποιούνται σε αυτήν χρησιμοποιώντας υποδομές εντός της εδαφικής της κυριαρχίας, είναι ίσοι ενώπιον του νόμου».
-Άρθρο 4 παράγραφος 6: κατάργηση της υποχρεωτικής στράτευσης. Συνταγματική κατοχύρωση της υποχρέωσης του κράτους για οργάνωση αποκλειστικά επαγγελματικού στρατού.
- Άρθρο 5 παράγραφος 2: προσθήκη απαγόρευσης διάκρισης με κριτήριο τον σεξουαλικό προσανατολισμό.
- Άρθρο 5Α, προσθήκη τρίτης παραγράφου: «Η τήρηση των όρων πρόσβασης στις τηλεπικοινωνιακές και ταχυδρομικές υπηρεσίες, καθώς και η συμμόρφωση των επιχειρήσεων που δραστ…

Αναθεώρηση Συντάγματος: Σχέσεις κράτους-εκκλησίας (1)

Το ΠΑΣΟΚ θα υποβάλλει ολοκληρωμένη πρόταση για την αναθεώρηση των διατάξεων του συντάγματος που συνδέονται με τις σχέσεις κράτους- εκκλησίας. Σύμφωνα με πληροφορίες του "Βήματος" που αναπαράγει το in.gr:
" Τόσο η κυβέρνηση όσο και η Εκκλησία έχουν αποφασίσει να υπερασπισθούν με σθένος τη θέση τους να μη θιγούν οι εν λόγω συνταγματικές διατάξεις.
Για τον λόγο αυτό, η κυβέρνηση προτείνει στην Εκκλησία μια σειρά διατάξεις, που ως τώρα απέρριπτε η Ιερά Σύνοδος, οι οποίες μπορούν να ρυθμισθούν με νόμο, έτσι ώστε και η κοινή γνώμη να κατευνασθεί και ο εναγκαλισμός της κυβέρνησης με την Εκκλησία να διασκεδασθεί.
Σύμφωνα με πληροφορίες του «Βήματος», η κυβέρνηση προτείνει στην Ιερά Σύνοδο να δεχθεί την καθιέρωση της καύσης των νεκρών αλλά και την κατάργηση του όρκου στο Ευαγγέλιο, προκειμένου να διατηρηθεί ολόκληρο το υπόλοιπο ισχύον καθεστώς, το οποίο μεταξύ άλλων περιλαμβάνει τη μισθοδοσία και τη συνταξιοδότηση των κληρικών από το κράτος, την παρουσία εκπροσώπων της Εκκλησίας στ…

Απαγόρευση ανάρτησης αντισημιτικού μηνύματος στο Ίντερνετ

Ο Συνήγορος του Πολίτη εντόπισε ότι στην ιστοσελίδα του Τεχνικού και Εμπορικού Επιμελητηρίου υπήρχαν αναφορές σε βιβλία όπως "Τα πρωτόκολλα των σοφών της Σιών" και άλλα στοιχεία που θεωρήθηκαν ότι προωθούν τον αντισημιτικό λόγο. Το γεγονός ότι οι αναφορές βρίσκονταν σε υποσελίδες του σάιτ που αναφερόταν ότι αυτές εμπεριέχουν απόψεις που δεν εκφράζουν αντιλήψεις των οργάνων του Επιμελητηρίου, δεν θεωρήθηκε επαρκής δικαιολόγηση από τον Συνήγορο.
"... το ΤΕΕ φέρει σε κάθε περίπτωση ευθύνη για την ύλη που δημοσιεύεται στο "Ενημερωτικό Δελτίο" του, ανεξάρτητα από την προέλευση αυτής. Τουτο πρακτικά σημαίνει ότι δεν αρκεί η απλή επισήμανση, όπως οι εκεί δημοσιευόμονες απόψεις δεν εκφράζουν αντιλήψεις του ΤΕΕ, αλλ΄ απαιτείται αποτίμηση αυτών, τουλάχιστον όταν πρόκειται για ακραία ενδεχόμενα όπως βλάβη δικαιωμάτων τρίτων προσώπων ή η παρακίνηση μισαλλοδοξίας. Η αποτίμηση αυτή δεν αποτελεί φίμωση των εν λόγω απόψεων, παρά μόνο θέτετι τους ιδιώτες διακινητές αυτών προ …

Η Εκκλησία ζητάει από την Αρχή Δεδομένων υψηλότερα πρόστιμα!!!

Η Εκκλησία της Ελλάδος κατέθεσε αίτηση στην Αρχή Προστασίας Δεδομένων, ζητώντας την αναθεώρηση της απόφασης με την οποία καταδικάστηκαν οι δημοσιογράφοι για την αποκάλυψη σκανδάλων στους κόλπους της, με βασικό αίτημα να επιβληθούν υψηλότερα πρόστιμα.Στις αποφάσεις αυτές (24,25,26/2005), η Αρχή επέβαλε πρόστιμα στους δημοσιογράφους όχι απλώς επειδή μετέδωσαν πληροφορίες για επίορκους Μητροπολίτες (αφου αυτοί θεωρήθηκαν δημόσια πρόσωπα), αλλά για την μετάδοση εσφαλμένων ειδήσεων για τρίτα, μη εμπλεκόμενα, πρόσωπα, αλλά και για την καταχρηστική επανάληψη και προβολή των βίντεο τόσες φορές, ώστε ήταν πια σαφές ότι δεν το έκαναν μόνο για την ενημέρωση του κοινού αλλά για τη διαπόμπευση των εμπλεκομένων και την εμπορική αξιοποίηση του θεάματος.Η Εκκλησία της Ελλάδος, κατέθεσε αίτηση θεραπείας αναφέροντας ότι αφενός οι Μητροπολίτες δεν πρέπει να αντιμετωπίζονται άνευ εταίρου ως δημόσια πρόσωπα, μόνο και μόνο επειδή είναι δημόσιοι υπάλληλοι. Και ότι ως εκ τούτου, όντας περίπου "ιδιώτες&…

Άρνηση παροχής πρακτικών ΕΕ λόγω "χρήσης μη-διπλωματικής γλώσσας"

Το Συμβούλιο της ΕΕ αρνήθηκε να δημοσιοποιήσει ένα έγγραφο επειδή οι απόψεις που εξέφρασαν τα μέλη μιας υψηλού επιπέδου επιτροπής που περιλαμβάνονταν στο έγγραφο ως πρακτικά, ήταν διατυπωμένες σε "μη-διπλωματική" γλώσσα.Η επίσημη απάντηση ήταν ότι η χορήγηση του εγγράφου θα μπορούσε να θίξει την προστασία του δημοσίου συμφέροντος αναφοριά με τις διεθνείς σχέσεις της ΕΕ.
Ο εκπρόσωπος του μέσου ενημέρωσης στο οποίο αρνήθηκαν την πρόσβαση, κ. Tony Bunyan, δήλωσε: "Λέγοντας ότι δεν εντάσσεται στο δημόσιο συμφέρον να ξέρουμε για τις περίεργες διαφορές ανάμεσα σε ΕΕ και ΗΠΑ, τοποθετούν την έννοια του απορρήτου σε ένα νέο επίπεδο διαφορετικότητας. Εφόσον οι προτάσεις των ΗΠΑ είναι τόσο φρικτές ώστε οι υψηλόβαθμοι υπάλληλοι των Βρυξελλών χρησιμοποιούν "μη-διπλωματική γλώσσα" που καταγράφεται σε επίσημα πρακτικά των συναντήσεών τους, τότε έχουμε ένα απόλυτο δικαίωμα να ξέρουμε τι λένε."http://www.statewatch.org/news/2006/jan/01eu-us-doc-denied.htmΗ πρόσβαση στα έγγ…

Άτυπο Συμβούλιο Υπουργών Δικαιοσύνης για τη μετανάστευση.

Το μέλλον της Ευρωπαϊκής Αστυνομικής Υπηρεσίας (Europol)και η ευρωπαϊκή πολιτική για το άσυλο και την διαχείριση της μετανάστευσης αποτελούν τις προτεραιότητες της άτυπης συνάντησης των υπουργών δικαιοσύνης της ΕΕ, στις 13 και 14 Ιανουαρίου στη Βιέννη. Αυτές οι δραστηριότητες θα περιληφθούν στο επιχειρησιακό πρόγραμμα του Συμβουλίου για το 2006 που παρουσιάστηκε στα Δεκεμβρίου 2006 από την Αυστριακή Προεδρία και την μελλοντική Φινλανδική Προεδρία.

Η αποτροπή της μη διπλής καταδίκης όταν η πράξη τιμωρείται σε περισσότερες χώρες

Η αρχή της μη επιβολής δεύτερης (ή περισσότερων ποινών) για την ίδια πράξη που τέλεσε το ίδιο άτομο (ne bis in idem) είναι μια θεμελιώδης αρχή που εγγυάται την συνοχή του ποινικού δικαίου. Το θέμα έχει συζητηθεί πολλές φορές και σε σχέση με την χωρική δικαιοδοσία των κρατών σε αδικήματα μέσω Διαδικτύου και έχει απασχολήσει αρκετές φορές τις συζητήσεις μας και εδώ. Τώρα η ΕΕ παίρνει μια πρωτοβουλία ανοίγοντας διάλογο για το πως θα πρέπει να εφαρμοστεί η αρχή αυτή. Ο διάλογος ξεκινάει με μια Πράσινη Βίβλο (=οι πράσινες βίβλοι είναι κείμενα προβληματισμού και στη συνέχεια ακολουθούνται από τις λευκές βίβλους που είναι κείμενα τελικών συμπερασμάτων που θα υλοποιηθούν σε επόμενο στάδιο με την εισαγωγή νομοθεσίας).http://europa.eu.int/eur-lex/lex/LexUriServ/site/en/com/2005/com2005_0696en01.pdfhttp://www.europa.eu.int/comm/secretariat_general/regdoc/rep/2/2005/EN/2-2005-1767-EN-1-0.PdfΌπως θα διαβάσετε, η Κομισιόν καλεί για διάλογο όλους τους ενδιαφερόμενους. Οποιοσδήποτε λοιπόν έχει κάποια…

Απόφαση-Πλαίσιο του Συμβουλίου ΕΕ για το ποινικό μητρώο

Πρόκειται για την πιο ολοκληρωμένη επέμβαση του Συμβουλίου της ΕΕ ως προς την οργάνωση, το περιεχόμενο και φυσικά την ανταλλαγή πληροφοριών ποινικούυ μητρώου ανάμεσα στα κράτη μέλη. Η Απόφαση έχει ανακοινωθεί σε επιπεδο νομοθετική πρότασης (νομοσχέδιο) αλλά αποτελεί χαρακτηριστική προσπάθεια για ενοποίηση των κρατών σε έναν τομέα που ανήκει στον "σκληρό πυρήνα" της κρατική κυριαρχίας.
http://europa.eu.int/eur-lex/lex/LexUriServ/site/en/com/2005/com2005_0690en01.pdf

Υπενθυμίζουμε ότι η αστυνομική και δικαστική συνεργασία των κρατών ΕΕ σε θέματα ποινικού δικαίου αποτελεί τον περίφημο 'Τρίτο Πυλώνα" της ΕΕ, όπου οι αρμοδιότητες των κοινοτικών οργάνων (Κοινοβούλιο, Δικαστήριο) είναι μειωμένες, ενόψει των αρμοδιοτήτων των κυβερνήσεων των χωρών (=Σύνθεση Συμβουλίου ΕΕ). Και αυτή η ασυνέχεια στο εσωτερικό της ΕΕ θεμελιώνει ένα από τα σοβαρότερα δημοκρατικά χάσματα της Ένωσης, το οποίο εξαλείφεται με τις διατάξεις που περιλαμβάνει το Σχέδιο Ευρωπαϊκού Συντάγματος (ενοποίηση …

Προστασία των δημοσιογραφικών πηγών πληροφοριών

"Είδηση είναι αυτό που κάποιος κάπου θέλει να συγκαλύψει", σύμφωνα με έναν δημοφιλή ορισμό που αναπαράγεται στην έκδοση "Protecting our sources of information" της Ευρωπαϊκής Ένωσης Δημοσιογράφων. Ο συγγραφέας του κειμένου, Ronan Brady, υποστηρίζει ότι όταν οι δημοσιογράφοι υποχρεώνονται να συνεργαστούν με το δικαστικό σύστημα παραδίδοντας πληροφορίες, χάνουν την ανεξαρτησία τους. Σε αυτήν την παραδοχή θεμελιώνεται κατά τη γνώμη του το δικαίωμα εμπιστευτικότητας της δημοσιογραφικής πηγής των πληροφοριών.Το κείμενο παρουσιάζει την νομοθεσία προστασίας των πηγών πληροφοριών σε χώρες της Ευρώπης ("Ελλάδα: δεν υπάρχει νομική προστασία των πηγών. Σύμφωνα με έρευνα της ΕΕΔ, οι κυβερνήσεις χειραγωγούν την κοινή γνώμη με επιλεκτικές διαρροές..."), τις διατάξεις της ΕΣΔΑ (άρθρο 10) και τις σχετικές υποθέσεις του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου Δικαιωμάτων του Ανθρώπου.Κι ένα σχόλιο για τους bloggers: "Because journalists verify the whistle-blower's tale, we distin…

Νέος κώδικας για τις ηλεκτρονικές και διαδικτυακές επικοινωνίες

Το Συμβούλιο των Ενώσεων Δικηγόρων και Ενώσεων Νομικών της Ευρώπης (CCBE) που εκπροσωπεί περισσότερους από 700.000 νομικούς, εξέδωσε νέες κατευθυντήριες γραμμές για τις ηλεκτρονικές επικοινωνίες, σκοπεύοντας να βελτιωθεί η ποιότητα και η ταχύτητα των υπηρεσιών που παρέχουν στους εντολείς τους. Αυτός ο κώδικας αντικαθιστά τον προηγούμενο του Νοεμβρίου 2000 που προέκυψε από τις εξελίξεις στην τηλεπικοινωνιακή τεχνολογία και την πρακτική. Ο νέος κώδικας σχετίζεται με την νομοθεσία για την προστασία προσωπικών δεδομένων, την πνευματική ιδιοκτησία, τις ηλεκτρονικές υπογραφές και την αρχειοθέτηση ηλεκτρονικών εγγράφων και e-mails. Επίσης περιέχει υποδείξεις και παρουσιάζει παραδείγματα για καλύτερες πρακτικές εφαρμογές.
http://www.ccbe.org/doc/En/ccbe_guidelines_ecommunication_internet_en.pdf

Σχετικά θα πρέπει να ενημερωθούν οι κρατικές αρχές που η μόνη σχετική εξέλιξη που έχουν να επιδείξουν είναι η ηλεκτρονική υποβολή φορολογικής δήλωσης και η αυτεπάγγελτη αναζήτηση δικαιολογητικών (όπου έχ…

Βιομετρικά διαβατήρια ΗΠΑ και Γαλλία

Σύμφωνα με την αμερικάνικη σεπτεμβριανή (11.9.2001) νομοθεσία, πολίτες από χώρες που κανονικά δεν απαιτείται ειδική θεώρηση (Visa), πρέπει να περάσουν από αυτή τη διαδικασία, αν δεν είναι εξοπλισμένοι με διαβατήριο που περιλαμβάνει βιομετρικά δεδομένα.Διάφορες χώρες, όπως η Αυστραλία, η Βρετανία και η Ιταλία, εκδίδουν πλέον τέτοια διαβατήρια, στα οποία η φωτογραφία του κατόχου περιλαμβάνεται σε ένα microchip αναγνώσιμο από τα αντίστοιχα scanners. Στη Γαλλια όμως, η έκδοση αυτών των διαβατηρίων εκκρεμεί, καθώς περσι ορισμένες ενώσεις προσέφυγαν δικαστικώς, προκειμένου η κυβέρνηση να σταματήσει να αναθέτει σε ιδιωτικές επιχειρήσεις την έκδοση αυτών των διαβατηρίων. Στη Γαλλία οι εκτυπώσεις αυτές πρέπει να γίνονται από το Εθνικό Τυπογραφείο. Έτσι οι Γάλλοι πολίτες δεν είναι σε θέση να ταξιδέψουν στις ΗΠΑ, πριν διευθετηθεί το ζήτημα.